Počet občanů s dluhy po splatnosti evidovanými v registru SOLUS klesl na nejnižší úroveň od roku 2011

14. 07. 2016

Praha, 14. července 2016 – Chuť k čerpání nových služeb související s rostoucí ekonomikou motivuje občany k řešení svých historických závazků po splatnosti. Podíl občanů s dluhem po splatnosti v registru fyzických osob SOLUS klesl ke konci druhého pololetí na 7,92 % (z 8,06 % k 31. březnu 2016). To je nejnižší úroveň od konce září 2011.

I přesto dluží stále téměř 700 tisíc občanů České republiky členským společnostem sdružení SOLUS po splatnosti 51 miliard korun. Protože ovlivňují finanční situaci Čechů nejen nesplácené dluhy u bank a nebankovních poskytovatelů spotřebitelských úvěrů, ale i u společností z nefinančních sektorů ekonomiky, sleduje sdružení SOLUS nesplácené závazky i v těchto sektorech ekonomiky.

Rostoucí mzdy, rekordně nízká nezaměstnanost i dostupné služby za výhodné ceny dodávají občanům chuť utrácet i přijímat více závazků. Díky registru fyzických osob SOLUS a faktu, že sdružuje informace z různých ekonomických sektorů, tak také častěji narazí na své historické závazky po splatnosti a snaží se je vyřešit. Celý závazek po splatnosti nebo jeho část uhradilo během prvního pololetí téměř 228 tisíc občanů, v penězích to představuje 3,566 miliardy Kč uhrazených závazků po splatnosti.

Zatímco na konci roku 2012 měl SOLUS 40 členů, dnes je do činnosti Sdružení zapojeno 54 členských společností. „Pro klienty s aktivním dluhem po splatnosti je čím dál těžší získat další službu s odloženou platbou a ještě více prohloubit své problémy a možné riziko nesplácení dalších závazků. Jen díky zapojení více sektorů do činnosti sdružení SOLUS tak může být ochrana klientů před jejich osobním bankrotem či exekucí komplexnější, a tím i více úspěšná,“ uvádí Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

Jak dodává, registry v tomto smyslu chrání nejen samotné dlužníky a členské společnosti, ale také klienty, kteří své závazky řádně hradí: „Fungující sektorový registr klientských informací je v zájmu všech klientů, i těch, kteří vše hradí řádně a včas. Nemusejí totiž v ceně služby platit náklady na poskytování služby těm klientům, kteří své finanční závazky neplní,“ dodává Stopka.

Podíl počtu osob se závazkem po splatnosti v negativním registru SOLUS na celkovém počtu obyvatel ve věku 18 let a více v jednotlivých krajích.

V průběhu druhého čtvrtletí došlo k významnému poklesu počtu osob s dluhem po splatnosti ve všech krajích České republiky. V Ústeckém kraji, kde je stav nesplácených závazků dlouhodobě nejhorší, došlo k poklesu pod hranici 15 procent, v Moravskoslezském kraji klesl podíl pod hranici 10 %. Situace se dále zlepšovala i v krajích, kde jsou problémy dlouhodobě nejmenší: ve Zlínském kraji, Kraji Vysočina i v Praze.

Ke zvyšování účinnosti registrů klientských informací přispívá kromě zapojení více sektorů také rozšiřování členské základny sdružení SOLUS. To aktuálně spojuje 54 členských společností. K poslednímu rozšíření došlo na konci června, kdy byla mezi členy přijata a řady nebankovních poskytovatelů půjček rozšířila společnost Creditstar Czech s.r.o.

Členské společnosti sdružení SOLUS poskytují služby v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření (15 společností), nebankovních půjček (21), telekomunikačních služeb (11), distribuce energií (4), P2P půjček (3) a v oblasti obchodu (2).

 

 


SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.

Sdružení SOLUS k dnešnímu dni sdružuje řadu společností z různých ekonomických sektorů. Jsou mezi nimi nebankovní finanční instituce, banky, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. Všechny tyto společnosti mohou díky členství ve sdružení SOLUS a prostřednictvím registrů SOLUS efektivněji řídit riziko u služeb, které poskytují.

Záznamy evidované v Registru fyzických osob sdružení SOLUS mohou spotřebitelé ověřit prostřednictvím písemného výpisu nebo službou SMS Výpis, která využívá buďto strukturovanou SMS nebo vlastní aplikaci pro chytré telefony se systémem Android a iOS (viz. QR kód pro stažení aplikace).

Více informací o sdružení SOLUS naleznete na www.solus.cz a www.smsvypis.cz. (Android) (iOS)

 

 

 

 

V případě zájmu o další informace, prosím, kontaktujte:

Miroslav Beneš
Benes Consulting Group s.r.o.
Tel.: +420 603 174 347
E-mail: miroslav.benes@benesgroup.cz