V registru SOLUS má dluh po splatnosti 7,67 % dospělých, nejméně od roku 2011. Noví členové zásadní růst počtu osob v negativním registru SOLUS nepřinesou.

20. 10. 2016

Praha, 20. října 2016 – Podíl občanů ČR s dluhem po splatnosti zapsaným v registru fyzických osob SOLUS klesl ke konci září na 7,67 % (oproti 8,12 % ke konci září 2015). To je nejnižší úroveň od roku 2011. Spotřebitelé splácí lépe své historické závazky po splatnosti díky lepší ekonomické situaci. I přesto dluží například v Ústeckém kraji po splatnosti 14 dospělých občanů ze sta.

V posledních několika čtvrtletích počet občanů s dluhem po splatnosti zapsaných v registru fyzických osob SOLUS klesá. Zásadní růst nepřinese ani rychlé rozšiřování počtu společností, které mají zájem registry klientských informací SOLUS používat.

„Zákon o spotřebitelském úvěru upřesní od začátku prosince zákonnou povinnost firem prověřit dostatečně schopnost klienta splácet poskytnutý úvěr. Výslovně přitom požaduje prověření dosavadního splácení závazků, což učiní poskytovatel odpovědně například prověřením klienta v registru klientských informací SOLUS,“ vysvětluje Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS. Pokud poskytovatel služby úvěruschopnost spotřebitele neprověří, hrozí neplatnost smlouvy, v jejímž důsledku spotřebitel bude splácet jen jistinu bez úroků. Poskytovateli navíc hrozí pokuta až 20 mil. Kč.

Také v důsledku zpřísnění legislativy zaznamenává sdružení SOLUS historicky největší zájem o využití svých registrů klientských informací. Největší společnosti na trhu používají registry klientských informací již řadu let. Sdružení SOLUS nyní upravilo podmínky a technické možnosti tak, aby se do činnosti mohly zapojit snadněji i menší či nově vznikající společnosti.

„Nový člen do sdružení SOLUS nezapisuje zcela nové dlužníky, kteří doposud jinde dluh neměli. Až v devadesáti procentech případů u něj dluží po splatnosti občané, kteří již dříve nehradili své splatné závazky jiným členům sdružení SOLUS. Díky rozšiřování členské základny sdružení SOLUS tak firmy zlepší řízení svého rizika u poskytovaných služeb, ale zároveň je podstatně lépe chráněn i spotřebitel – není pro něj tak snadné jít a dále se zadlužovat ve chvíli, kdy již není schopen dostát svým splatným závazkům,“ dodává Jan Stopka.

Platební morálka se zlepšuje v celé ČR

Podíl počtu osob se závazkem po splatnosti v negativním registru SOLUS na celkovém počtu obyvatel ve věku 18 let a více v jednotlivých krajích.

Přestože počet osob s aktivním dluhem po splatnosti klesá, stále dluží členským společnostem sdružení SOLUS téměř 700 tisíc občanů ČR částku přesahující 50 miliard Kč. Největší dluh po splatnosti mají občané v Moravskoslezském, Středočeském a Ústeckém kraji.

Ke zvyšování účinnosti registrů klientských informací přispívá významně kromě zapojení více sektorů také rozšiřování členské základny sdružení SOLUS. To aktuálně spojuje 55 členských společností. K poslednímu rozšíření došlo v září, kdy byla mezi členy přijata a řady nebankovních poskytovatelů půjček rozšířila společnost Health Care Financing, a.s.

Členské společnosti sdružení SOLUS poskytují služby v oblasti bankovních úvěrů a stavebního spoření (15 společností), nebankovních půjček (22), telekomunikačních služeb (11), distribuce energií (4), P2P půjček (3) a v oblasti obchodu (2).

 

 


SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.

Sdružení SOLUS k dnešnímu dni sdružuje řadu společností z různých ekonomických sektorů. Jsou mezi nimi nebankovní finanční instituce, banky, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. Všechny tyto společnosti mohou díky členství ve sdružení SOLUS a prostřednictvím registrů SOLUS efektivněji řídit riziko u služeb, které poskytují.

Záznamy evidované v Registru fyzických osob sdružení SOLUS mohou spotřebitelé ověřit prostřednictvím písemného výpisu nebo službou SMS Výpis, která využívá buďto strukturovanou SMS nebo vlastní aplikaci pro chytré telefony se systémem Android a iOS (viz. QR kód pro stažení aplikace).

Více informací o sdružení SOLUS naleznete na www.solus.cz a www.smsvypis.cz. (Android) (iOS)

 

 

 

 

V případě zájmu o další informace, prosím, kontaktujte:

Miroslav Beneš
Benes Consulting Group s.r.o.
Tel.: +420 603 174 347
E-mail: miroslav.benes@benesgroup.cz